De toename van spinnen in Nederland: trends sinds 2018 en wat dat betekent
juli 20, 2025
De reisverslagen van een groep bezoekers door Suriname bieden een rijke bron van inzichten in de ambachten, cultuur en historie van dit land. Tijdens hun verblijf in Paramaribo en omgeving komen ze in contact met diverse ambachtsactiviteiten, zoals pottenbakkerij en houtsnijwerk, die een diepe betekenis hebben in de samenleving. Ook lopen ze tegen een aantal uitdagingen aan, zoals het fietsen in een linkerverkeer en de logistiek van reizen in het binnenland. In dit artikel zullen we deze ervaringen en ambachten in kaart brengen, waarbij aandacht wordt besteed aan hun historische en culturele betekenis, evenals praktische details zoals openingstijden, toegankelijkheid en betrokkenheid van lokaal bewoners.
Een van de ambachtsactiviteiten die de reizigers bezoeken, is de Indiaanse pottenbakkerij van de familie Sjinga in Billiton. Hier worden potten en beeldjes handmatig gemaakt en in een houtskooloven op de openlucht gebakken. De grondstoffen die gebruikt worden, zijn zoveel mogelijk van natuurlijke oorsprong. Deze ambachtelijke benadering geeft een glimp van de tradities die nog steeds levend zijn in de regio.
De ambachtskunst van de familie Sjinga is niet alleen een bron van inkomsten, maar ook een manier om culturele tradities levend te houden. Het gebruik van houtskool en natuurlijke grondstoffen benadrukt de verbinding met de omgeving en de aandacht voor duurzaamheid in de productieprocessen.
Een ander ambachtsproduct dat de reizigers leren kennen, is het houtsnijwerk van de Saramaccaners. Deze groep maakt houtsnijwerken uit cederhout en versiert deze met symbolen die een centrale rol speelden in het sociale leven in het verleden. Deze symbolen werden gebruikt om voorwerpen te decoreren voor ceremonies en rituelen. Zo kon een pagaai die gebruikt werd voor een huwelijksaanzoek, bijvoorbeeld versierd worden met symbolen van de liefde.
Het houtsnijwerk van de Saramaccaners was meer dan alleen een kunstvorm; het was een manier om sociale banden en gevoelens te uitdrukken. De symboliek die gebruikt werd, gaf een betekenis aan elk voorwerp en maakte het een onderdeel van de collectieve identiteit van de gemeenschap. Deze ambachtelijke traditie is een belangrijk onderdeel van de culturele geschiedenis van de Saramaccaners en blijft, zoals in het reisverslag beschreven, levendig in de handwerkkunsten van het heden.
Tijdens hun verblijf in Paramaribo huren de reizigers fietsen aan de overkant van hun hotel. Ze fietsen via de villawijk van Paramaribo en oude plantages naar het 10 kilometer verderop gelegen Leonsberg. Aangezien het fietsen in een land met linkerverkeer niet zonder risico is, ontmoeten ze onderweg ook een aantal Creolen, die hen proberen te helpen met het repareren van een lekkende band. Deze ervaring benadrukt het feit dat fietsen in Paramaribo een unieke ervaring kan zijn, waarbij zowel het landschap als de interactie met lokaal bewoners een rol speelt.
Het reisverslag maakt duidelijk dat fietsen in Paramaribo niet alleen een manier is om de omgeving te verkennen, maar ook een kans is om in contact te komen met de lokale bevolking. De reizigers worden aangesproken in het Surinaams en de Creolen nemen hen mee in hun dagelijks leven. Deze interactie maakt duidelijk dat fietsen in Paramaribo meer is dan alleen sport of toeristische activiteit; het is ook een manier om culturele banden te leggen.
Het fietsen in Paramaribo brengt echter ook uitdagingen met zich mee. Zo lopen de reizigers tegen een lekke band aan en moeten ze verder lopen. Gelukkig hebben ze een bandenplakset en een pomp bij zich, waardoor ze de situatie tot een beheersbare klus kunnen maken. Deze ervaring benadrukt de noodzaak om voorbereid te zijn op onvoorziene omstandigheden bij het fietsen in een land met een tropische klimaat en relatief minder infrastructuur voor fietsers.
Na het repareren van de band nemen ze een lunch van zelf gekochte broodjes en fietsen ze verder naar het centrum van Paramaribo. Deze ervaring geeft een glimp van de dagelijkse praktijk van fietsen in de stad, waarbij het fietsen niet alleen een sportieve of recreatieve activiteit is, maar ook een realistische manier om door de stad te reizen.
Naast fietsen in Paramaribo reizen de reizigers ook het binnenland in, waar ze met de bus vertrekken richting Atjoni. Deze busrit is een ervaring op zich, aangezien het voornamelijk via een bauxietweg verloopt, waarbij zware vrachtwagens veel grint en steentjes opspatten. De chauffeur legt zijn hand op de voorruit om deze te beschermen tegen de impact van losse stenen. Deze praktijk benadrukt de uitdagingen die reizen in het binnenland van Suriname met zich meebrengen, zoals slechte wegen en onvoorspelbare omstandigheden.
De reis naar Atjoni is een logistische klus, waarbij de reizigers ook een kleine pauze nemen voor een saucijzenbroodje. Tijdens de busrit is het duidelijk dat het reizen in het binnenland van Suriname niet alleen een fysieke uitdaging is, maar ook een kans om in te zien hoe het transport en de logistiek in werking zijn in dit deel van het land. De reizigers zijn getuige van hoe zowel reisleiders als chauffeurs hun rol spelen in het beheersen van de situatie, bijvoorbeeld bij het vastmaken van de accu onder de bus.
Na de busrit stappen de reizigers in een korjaal, een uitgeholde boomstam die als boot gebruikt wordt, om verder te reizen naar Danpaati. Deze boottocht is een unieke ervaring, waarbij de reizigers langs diverse stroomversnellingen varen en dorpjes passeren waar de lokale bevolking zwemt, vist of kleren wast. Het droge seizoen zorgt ervoor dat het water laag staat, maar gelukkig is het nog steeds hoog genoeg om te varen zonder te hoeven uitstappen.
De reizigers zien ook een luiaard in het water, wat het duidelijk maakt dat de natuur nog steeds levend is in deze regio. De bootsman helpt de luiaard omhoog in een boom, aangezien luiaarden niet goed kunnen zwemmen. Deze interventie benadrukt de betrokkenheid van de lokale bevolking bij het behouden van de natuurlijke evenwichts.
De boottocht eindigt in Danpaati, waar de reizigers overnachten in houten hutjes met rieten daken. Deze ervaring benadrukt het feit dat het verblijven in het binnenland van Suriname niet alleen een toeristische activiteit is, maar ook een kans om in te zien hoe het leven in deze regio is gestukt.
Een van de historische locaties die de reizigers bezoeken is Mariënburg, een voormalige suikerrietplantage die in 1745 is gesticht. De plantage wisselde meerdere malen van eigenaar en werd in 1882 gekocht door de Nederlandsche Handel Maatschappij. Om de aanvoer van suikerriet te vergemakkelijken, werd een twaalf kilometer lange spoorweg aangelegd, die de eerste spoorverbinding in Suriname vormde. Deze spoorweg benadrukt de rol die de Nederlandse koloniale geschiedenis speelde in de economische ontwikkeling van het land.
De arbeiders die werkten op de plantage waren Javanen uit Nederlands Indië en Hindoestanen uit Brits Indië. Begin jaren tachtig sloot Mariënburg zijn poorten, maar de financiële steun voor de arbeiders bleef bestaan, al is de waarde van het salaris door inflatie aanzienlijk gedaald. Deze ervaring benadrukt de historische en economische geschiedenis van het land en de impact die deze heeft gehad op de lokale bevolking.
Naast de historische aspecten van Mariënburg, zien de reizigers ook een Javaanse show, de djaran képang (paardendans), waarbij dansers in trance raken en het gedrag van dieren overnemen. Deze show is een unieke ervaring, waarbij de reizigers ook zien hoe levendig de culturele tradities zijn in deze regio. De show is echter erg lang en de reizigers besluiten om de show na een tijdje te verlaten, om een kijkje te nemen in de omgeving.
De reizigers komen terecht in een gebouw waar een internetcafé wordt gepland en waar een beginnende bibliotheek is ondergebracht. Deze ervaring benadrukt het feit dat ook in historische locaties zoals Mariënburg pogingen worden gedaan om de jeugd te betrekken bij het lezen en het leren over hun eigen geschiedenis. Deze inzet benadrukt de betrokkenheid van de lokale bevolking bij het behouden van hun culturele identiteit.
De reisverslagen van de reizigers door Suriname geven een rijke bron van inzichten in de ambachtsactiviteiten, cultuur en historie van het land. De ambachtsactiviteiten zoals de pottenbakkerij van de familie Sjinga en het houtsnijwerk van de Saramaccaners benadrukken de betekenis van deze kunsten in de samenleving. Fietsen in Paramaribo en het reizen naar het binnenland geven een glimp van de uitdagingen en mogelijkheden die het reizen in Suriname met zich meebrengt. De historische en culturele activiteiten in Mariënburg benadrukken de rol die de Nederlandse koloniale geschiedenis speelde in de ontwikkeling van het land.
Door deze ervaringen te delen, wordt duidelijk dat Suriname niet alleen een land is van natuurlijke schoonheid, maar ook van rijke culturele tradities en ambachtskunsten. Voor toekomstige reizigers is het belangrijk om deze aspecten te erkennen en te waarderen, zodat ze een rijke en betekenisvolle ervaring kunnen maken tijdens hun reis.