Camperreis vanuit Nederland naar Italië: routes, campings en tips voor een succesvolle reis
juli 8, 2025
In Nederland blijft het aantal elektrische fietsen sterk stijgen. Volgens de laatste cijfers uit 2024 zijn er in het land ruim 5 miljoen elektrische fietsen in omloop, wat overeenkomt met 43 procent van de Nederlanders. Dit cijfer is in de afgelopen jaren met grote stappen gestegen, van 35 procent in 2020 naar 43 procent in 2024. De stijging is vooral te danken aan de toenemende populariteit van elektrische fietsen, die zowel voor recreatief gebruik als voor woon-werkverkeer worden ingezet. De groei van het aantal elektrische fietsen is ook te zien in de verkoopcijfers van fietsen en de vermindering van het aantal gewone fietsen in de markt.
In 2024 werd het totale aantal verkochte fietsen in Nederland geclassificeerd als 858.000 stuks. Dit is ruim 6 procent minder dan in 2023, maar de elektrische fiets blijft het populairst. Het aandeel van elektrische fietsen in het totale aantal verkochte fietsen bedraagt 48 procent, iets minder dan in 2023, maar nog steeds het hoogste. Het aandeel van fatbikes is gestegen naar 13 procent, terwijl het aandeel van stadsfietsen op 20 procent ligt. Het gemiddelde aankoopbedrag voor een nieuwe fiets steeg naar 1.887 euro, terwijl het gemiddelde bedrag bij de vakhandel op 2.128 euro lag. Dit duidt erop dat elektrische fietsen steeds duurder worden, maar tegelijkertijd ook een groter aandeel innemen in de verkoopcijfers.
In 2024 werd 68 procent van de fietsen nieuw gekocht, terwijl 32 procent tweedehands werd aangeschaft. Het grootste deel van de nieuwe fietsen (69 procent) werd gekocht bij gespecialiseerde vakhandels. Dit wijst erop dat de markt voor fietsen steeds meer geconcentreerd raakt in professionele winkels, waar elektrische fietsen vaak het meest verkocht worden.
De groei van het aantal elektrische fietsen heeft ook gevolgen voor het fietspark in Nederland. Het totale aantal fietsen in het land bedraagt momenteel ongeveer 24,4 miljoen, een toename van 8,4 procent ten opzichte van 2014. Hierin zijn 1,8 miljoen elektrisch ondersteunde fietsen opgenomen. Ook het aantal speed pedelecs (snelle elektrische fietsen) ligt iets boven de 14.000. Dit duidt erop dat het aantal elektrische fietsen in Nederland steeds vaker wordt gebruikt, ook voor langere afstanden.
De verkoopcijfers van elektrische fietsen tonen ook aan welke merken de meeste elektrische fietsen verkopen. Volgens de gegevens van 2024 zijn elektrische fietsen van Gazelle het meest verkocht, met 16 procent van de totale verkoopcijfers. Sparta e-bikes volgen met 12 procent, gevolgd door Stella met 12 procent. Daarnaast zijn ook merken als Batavus, Giant, en Cortina e-bikes populair, met elk 9 procent of minder van de verkoopcijfers. Dit wijst erop dat elektrische fietsen steeds populairder worden, maar dat de markt nog steeds grotendeels wordt beheerst door een paar grote merken.
De prijs van elektrische fietsen ligt gemiddeld op ruim 2.200 euro. Dit is hoger dan vroeger, maar het verschil is vooral te wijten aan de grotere afstand die elektrische fietsen kunnen afleggen. Volgens onderzoek van RIVM is de meeste reden voor het kopen van een e-bike ‘om makkelijker te fietsen’. Voor ouderen en personen met lichamelijke beperkingen is dit een belangrijke reden, aangezien ze hierdoor sneller en comfortabeler kunnen reizen. Voor jongeren is de belangrijkste reden om op de e-bike te stappen: ‘sneller fietsen’.
In 2024 is het aantal verkochte elektrische fietsen gestegen naar 453.219 stuks, wat overeenkomt met 56 procent van de totale verkoopcijfers van nieuwe fietsen. Dit is een stijging ten opzichte van 2023, toen het aandeel van elektrische fietsen nog 54 procent was. De sterke vraag naar elektrische fietsen zorgt ervoor dat het gemiddelde aankoopbedrag in 2023 met 1.815 euro 2 procent hoger lag dan in 2022. Dit wijst erop dat de vraag naar elektrische fietsen sterk is en dat de markt stabiel blijft, ook al daalt het aantal verkochte fietsen in totaal met 6 procent.
De groei van het aantal elektrische fietsen is niet alleen te zien in de verkoopcijfers, maar ook in het gebruik. In 2023 fietsten Nederlanders gezamenlijk 19,1 miljard kilometer, gemiddeld 1.065 km per persoon. Dit is een toename van 13 procent ten opzichte van 2021. De toename van het aantal kilometers hangt samen met de groei van het aantal elektrische fietsen, waarmee langere afstanden worden afgelegd. Dit is ook te zien in het gemiddelde aantal gefietste kilometers per Nederlander, dat met 1.108 kilometer per jaar met 13 procent is toegenomen ten opzichte van de 979 gefietste kilometers per jaar in 2021.
De groei van het aantal elektrische fietsen heeft ook gevolgen voor het milieu en de veiligheid op de fiets. Volgens het onderzoek van RIVM gebruikt bijna een derde van de fietsers van 12 jaar en ouder een elektrische fiets. Ouderen (65 jaar en ouder) geven het meest aan dat ze alleen elektrisch fietsen. Dit wijst erop dat elektrische fietsen vooral populair zijn bij ouderen, die hierdoor sneller en comfortabeler kunnen reizen. Daarnaast is de groei van de elektrische fiets ook te zien in de verkoopcijfers van snorfietsen. In 2023 werden bijna 35.000 nieuwe brom- en snorfietsen verkocht, waarvan 42,4 procent voorzien is van een volledig elektrische aandrijving. Dit duidt erop dat de elektrificatie van bromfietsen in Nederland snel in beweging komt.
Wat betreft veiligheid is de groei van elektrische fietsen ook van invloed op het gebruik van helmen. Slechts 10 procent van de Nederlanders zegt altijd een helm te dragen bij het fietsen. Wie elektrisch fietst draagt vaker een helm (15 procent) dan wie ‘gewoon’ fietst (10 procent). Dit wijst erop dat elektrische fietsers vaker een helm dragen, maar dat het gebruik van helmen nog steeds beperkt is. Daarnaast is de kans op ongelukken met elektrische fietsen groter dan met gewone fietsen. Volgens gegevens van SWOV zijn er in 2023 270 fietsers om het leven gekomen in het verkeer. Het aantal fietsers dat ernstig gewond wordt, wordt geschat op zo’n 10.000 per jaar.
De toekomst van elektrische fietsen in Nederland lijkt positief. Volgens het KiM-onderzoek is bijna 40 procent van de ondervraagden die nog geen e-bike hebben, van plan om er binnenkort een te kopen. De belangrijkste belemmering is de prijs, maar er is ook sprake van een groeiende vraag naar gebruikte e-bikes. Upway, een online platform voor gebruikte e-bikes, biedt via hun website elektrische fietsen aan met een garantie van 1 jaar en een prijs vanaf 599 euro. Dit maakt gebruikte e-bikes een betaamere optie voor mensen die een e-bike willen kopen, maar niet de hoge prijs van een nieuwe willen betalen.
De groei van het aantal elektrische fietsen in Nederland is dus duidelijk zichtbaar in de cijfers, en het verschijnt ook in de trend van het gebruik. De toekomst van elektrische fietsen lijkt zeker, maar het blijft belangrijk om rekening te houden met veiligheid, duurzaamheid en de impact op het verkeer.