Mooiste strandwandelingen langs de Nederlandse kust: Routes, tips en ervaringen
juli 20, 2025
De reis van Nederland naar Italië is een populaire toeristische route, waarbij automobilisten vaak de snelste opties kiezen, zoals de Gotthardtunnel of de Mont-Blanctunnel. Echter, tijdens drukke periodes zoals vakanties of weekends kunnen deze tunnels gevoelig worden voor files en vertragingen. Daarnaast zijn er ook tijden dat tunnels tijdelijk afgesloten zijn voor onderhoud of om veiligheidsmaatregelen te nemen. Voor reizigers die een rustiger en alternatieve route willen nemen, bieden de beschikbare omleidingen en alternatieve tunnels een betere ervaring.
In dit artikel bespreken we de meest voorkomende routes vanuit Nederland naar Italië, met een focus op tunnels en alternatieven. We geven een overzicht van de beschikbaarheid, lengte, voordelen, nadeelen en openingstijden van de tunnels. Daarnaast worden ook tips voor het vermijden van files gegeven, samen met praktische informatie zoals vignetten en tolgelden.
De Gotthardtunnel is de meest gebruikte tunnel op de route van Nederland naar Italië. Deze tunnel heeft een lengte van 16,9 kilometer en is onderdeel van de A2 in Zwitserland. De snelheid is beperkt tot 80 km/uur, en de reistijd door de tunnel is ongeveer een kwartier. Echter, aangezien het een belangrijke internationale verbinding is, kan het verkeer hier snel druk worden, vooral tijdens drukke vakantieperiodes.
Op drukke dagen worden files voor de tunnel vaak gemeld, en de wachttijd kan oplopen tot wel 1 tot 2 uur. Om dit te voorkomen, is er sinds 2025 een extra sluiting van de tunnel op bepaalde data, wat automobilisten moet motiveren om alternatieve routes te overwegen. Daarnaast wordt er gewerkt aan een tweede tunnel die de verkeersstromen van elkaar kan scheiden. Deze tweede tunnel is verwacht in 2027, waarna de huidige Gotthardtunnel gerenoveerd wordt. Vanaf 2030 zijn beide tunnels volledig operationeel.
De Mont-Blanctunnel is een alternatieve optie, vooral voor reizigers die via Frankrijk reizen. Deze tunnel is 11,5 kilometer lang en verbindt Frankrijk met Italië. Vanuit Nederland is het meest logische ingangspunt voor deze route via Reims of Nancy in Frankrijk. Vanaf Dijon rijdt men verder via Chamonix naar de tunnel. Vanuit de tunnel komt men snel in Aosta, een stad in de regio Valle d’Aosta, waar automobilisten eventueel kunnen overnachten voordat ze de volgende dag verder reizen.
Een nadeel van de Mont-Blanctunnel is dat deze tijdelijk afgesloten kan zijn voor onderhoud, namelijk vanaf 2030. De sluiting vindt meestal plaats vanaf begin september tot half december. Automobilisten die deze route willen nemen moeten dus goed op de hoogte zijn van de openingstijden om onverwachte vertragingen te voorkomen.
De Fréjustunnel ligt iets zuidelijker dan de Mont-Blanctunnel en is een populaire keuze voor reizigers die via Frankrijk naar Italië rijden, vooral richting Piemonte en Liguria. Deze tunnel is 12,8 kilometer lang en heeft een gunstige ligging: vanuit het Franse Bourg en Bresse is het zonder files ongeveer drie uur naar de tunnel (via Chambéry). Eenmaal door de tunnel is het binnen een uur in Torino.
De Fréjustunnel kan echter soms erg druk zijn, met name door het vrachtverkeer van Italiaanse trucks. Daardoor is het verstandig om hier een alternatieve route in overweging te nemen tijdens drukke perioden.
Als alternatief voor de Gotthardtunnel is de San Bernardino-tunnel een goede keuze. Deze tunnel biedt een minder drukke route en is iets gunstiger als er files zijn bij de Gotthardtunnel. De San Bernardino-tunnel is korter en minder druk, waardoor het een geschikte optie is voor automobilisten die de Gotthardtunnel willen vermijden.
Voor de meeste automobilisten is het verstandig om de reis van Nederland naar Italië te plannen, zodat er geen onverwachte vertragingen optreden. Het is aan te raden om de route niet in het weekend te plannen, zeker niet in het hoogseizoen, aangezien tunnels zoals de Gotthardtunnel dan vaak gevoelig zijn voor files. Een strategische keuze is bijvoorbeeld om de reis op een vrijdag in te plannen in plaats van op een zaterdag.
Daarnaast is het verstandig om ’s ochtends vroeg te vertrekken, wanneer de wachttijden voor tunnels meestal nog laag zijn. Als je niet ver van de tunnel overnacht, kun je op tijd op pad gaan om de files te ontwijken. Ook later op de middag valt de wachttijd meestal mee.
Bij reizen via Zwitserland is het verplicht om een vignet op je voorruit te hebben. Dit vignet is geldig voor één kalenderjaar en moet op het moment van het passeren van de grensovergang aanwezig zijn. Het is aan te raden om dit vignet van tevoren te kopen, bijvoorbeeld bij de ANWB. Automobilisten die met een caravan reizen, moeten een apart vignet voor deze ook aanbrengen.
Via Frankrijk naar Italië is een prijziger optie, aangezien er tolwegen betrokken zijn. Voor een enkele reis betaal je ongeveer zeventig euro aan tolgeld plus ruim veertig euro voor een van de tunnels. Dit maakt het totaal pakweg 110 euro voor een enkele reis. Voor automobilisten die dit optie overweegt, is het verstandig om vooraf het tolgeld te regelen.
Niet alleen wegen en tunnels, maar ook alternatieve passen en routes kunnen een interessante optie zijn voor automobilisten die de gewone verkeersstroom willen vermijden. Een paar voorbeelden:
De route via Zwitserland is de snelste optie voor automobilisten die naar het Comomeer of Toscane willen. De Gotthardtunnel is hier de meest gebruikte, maar automobilisten kunnen ook andere tunnels of passen nemen. Het is verstandig om van tevoren een vignet te regelen en het verkeer vooraf te plannen.
Automobilisten die via Oostenrijk naar Italië reizen kunnen kiezen voor een aantal verschillende routes. Een van de bekendste is de Brennerpas, die de snelste en meest gebruikte route is. Echter, deze route is in de zomer extra druk. Een alternatief is de Brenner Landstrasse, een route die voor een groot deel parallel loopt aan de Brennerpas en tolvrij is. Deze route is vooral geschikt voor camperreizigers, aangezien er veel bochten in zitten.
De route via Frankrijk is een wat duurder alternatief, maar biedt de automobilist een rustigere reis. Vanuit Nederland rijdt men over de snelweg via Reims of Nancy naar Dijon. Vanaf daar kan men kiezen tussen de Mont-Blanctunnel of de Fréjustunnel. De Mont-Blanctunnel brengt je snel in Valle d’Aosta, een regio in het noordwesten van Italië. Deze regio is nog vrij onbekend, maar biedt een prachtige start van de vakantie. De Fréjustunnel is iets zuidelijker en is meestal een snelle optie, aangezien er tot vlak voor de tunnel snelweg is en ook daarna weer snelweg is.
Tijdens drukke perioden kunnen tunnels zoals de Gotthardtunnel of de Mont-Blanctunnel gevoelig zijn voor files. Daarnaast zijn er ook tijden dat tunnels tijdelijk afgesloten zijn voor onderhoud of veiligheidsmaatregelen. Automobilisten moeten daarom goed op de hoogte zijn van de openingstijden en eventuele sluitingen. Bijvoorbeeld, de Mont-Blanctunnel is vanaf 2030 in het najaar afgesloten voor onderhoud, namelijk van begin september tot half december.
Een andere nadeel van tunnels is de eventuele beperking van het zicht. Automobilisten die liever wat meer van de omgeving zien, kunnen beter kiezen voor een toeristische route via passen of alternatieve wegen. Deze routes bieden een rustigere reis en meer mogelijkheden om de omgeving te verkennen.
De reis van Nederland naar Italië is een populaire toeristische route waarbij automobilisten meestal kiezen voor de snelste opties, zoals de Gotthardtunnel of de Mont-Blanctunnel. Echter, tijdens drukke perioden kunnen deze tunnels gevoelig zijn voor files. Daarnaast zijn er ook tijden dat tunnels tijdelijk afgesloten zijn voor onderhoud of veiligheidsmaatregelen. Automobilisten die deze situaties willen vermijden, kunnen beter kiezen voor alternatieve routes.
Alternatieve routes via Frankrijk, Oostenrijk of Zwitserland bieden interessante opties met minder drukte. Deze routes kunnen ook toeristisch interessant zijn, met mooiere uitzichten en rustigere reisomstandigheden. Voor automobilisten die via Zwitserland reizen, is het verstandig om van tevoren een vignet te regelen. Voor de route via Frankrijk moet rekening gehouden worden met tolgelden.
De keuze van een route hangt af van diverse factoren, zoals het tijdstip van de reis, het gewenste tijdsverloop, en of men interesse heeft in toeristische ervaarbare routes. Door een goede planning en kennis van de beschikbare opties, kan de reis naar Italië een aangename en voorspelbare ervaring worden.