Ontdek de Vikingroutes in Nederland en omgeving
juli 20, 2025
De Brennerpas is een van de belangrijkste routes voor reizigers die vanuit Nederland naar Italië willen reizen. Deze route, die de grens tussen Oostenrijk en Italië vormt, is bekend om haar strategische ligging, snelheid en toegankelijkheid. Zowel in de zomer als in de winter is de Brennerpas een veelgebruikte weg, vooral voor wie richting het oosten van Italië wil reizen. Echter, de Brennerpas is ook bekend om files, tolgeld en in sommige gevallen verkeersbeperkingen. In dit artikel geef ik een overzicht van de route vanuit Nederland via de Brennerpas naar Italië, inclusief alternatieven, reistips en praktische informatie zoals openingstijden, wachttijden en mogelijke knelpunten.
De meest directe route vanuit Nederland naar de Brennerpas gaat via Duitsland. De route begint bij Venlo, waar de Nederlandse grens overgestoken wordt. Vanaf Venlo wordt de A61 genomen richting Koblenz. In Koblenz wordt de A6 genomen naar Karlsruhe. Vanaf Karlsruhe zijn er twee mogelijke doorgangen:
Via Stuttgart naar Ulm en Kempten: Vanaf Karlsruhe wordt de A8 genomen richting Stuttgart en Ulm. In Ulm wordt de A7 genomen naar Kempten. Bij Kempten wordt de grens tussen Duitsland en Italië overgestoken via de Fernpass. Deze route is geschikt voor wie naar het zuiden van Duitsland wil reizen en daarna richting Italië wil gaan.
Via München naar Innsbruck en de Brennerpas: Vanaf Karlsruhe wordt de A8 verder gereden naar München. Vervolgens wordt de A13 genomen richting Innsbruck. Bij Innsbruck wordt de Brennerpas overgestoken. Deze route is de meest directe en populaire keuze voor wie richting Italië wil reizen, vooral naar het oosten van het land.
Deze route via Duitsland en Oostenrijk is de meest efficiënte manier om vanuit Nederland via de Brennerpas in Italië te komen. Het is echter belangrijk om rekening te houden met eventuele files, tolgeld en verkeersbeperkingen.
Een alternatieve route naar Italië, en dus ook naar de Brennerpas, is via Zwitserland. Deze route is vooral geschikt voor wie naar het westen van Italië wil reizen, zoals Toscane of Firenze, of naar het midden van Italië, zoals het Lago Maggiore of Milaan. Ook voor wie op vakantie wil gaan aan de zuidkant van het Gardameer is deze route aan te raden.
De route via Zwitserland begint met de Linksrheinisch-route door Duitsland. Vanuit Nederland wordt de grens bij Venlo overgestoken en wordt de A61 genomen richting Koblenz. Vanaf Koblenz wordt de A6 genomen naar Karlsruhe en vervolgens de A5 richting Freiburg im Breisgau en Basel. Bij Basel wordt de grens overgestoken en wordt de route verder gereden via Zwitserland.
Bij Göschenen wordt de keuze gemaakt tussen de Gotthardtunnel of de Gotthardpas. De Gotthardtunnel is de snelste optie, maar de Gotthardpas biedt meer uitzichten en toeristische mogelijkheden. Vanaf Lugano wordt de grens met Italië overgestoken.
De Brennerpas is een van de belangrijkste en drukste verbindingsroutes tussen Oostenrijk en Italië. De Brenner Autobahn (A13) is de hoogste snelweg van de Alpen en op de top van de Brennerpas bevind je je op een hoogte van 1375 meter. Over het gehele traject beschik je over twee rijbanen en onderweg rij je over diverse bruggen, zoals de Europabrücke. Om over de Brennerpas te mogen rijden dien je tol te betalen. Vanaf 2032 kan een deel van het verkeer gebruik maken van de Brennerbasistunnel, een 55 kilometer lange spoorwegtunnel waarvan de bouw in 2007 is gestart.
De komende jaren zullen er uitgebreide werkzaamheden worden uitgevoerd aan de Brennerpas, met mogelijke verkeerschaos als gevolg. Het is daarom verstandig om vooraf te checken of er werken aan de pas worden uitgevoerd op de dag van aankomst. Ook is het mogelijk om alternatieve routes te overwegen om mogelijke verkeersbelemmeringen te voorkomen.
Als de Brennerpas te druk is of als er werken aan de pas worden uitgevoerd, zijn er alternatieve routes beschikbaar. Een van de bekendste alternatieven is de Reschenpas, die zich bij Nauders bevindt. Deze route is een toeristische route die ook langs een bijzondere kerk in het water loopt. De Reschenpas is een goede optie voor wie wil zien wat de omgeving te bieden heeft.
Een andere alternatieve route is de Felbertauernstrasse en Ost Tirol, die richting de Dolomieten en het Gardameer leidt. Deze route is iets langer dan de Brennerpasroute, maar biedt meer uitzichten en minder knelpunten.
In Zwitserland zijn er ook alternatieven voor wie de Gotthardtunnel wil vermijden. De San Bernardinopas en de Splügenpas zijn populaire toeristische routes naar het Comomeer, en de Simplonpas is een mooie route naar het Lago Maggiore.
Er zijn meerdere knelpunten op de route van Nederland via Duitsland naar Italië. In Duitsland zijn de A3 / A9 / A8 Frankfurt – Neurenberg – München – Salzburg / Innsbruck (richting Oostenrijk) een bekende plek voor files. Ook de A5 Karlsruhe – Basel (richting Zwitserland) kan druk zijn. In Zwitserland is de A2 bij de Gotthardtunnel een bekende plek voor verkeersbelemmeringen, vooral in het weekend.
In Oostenrijk zijn de A12 / A13 Kufstein – Innsbruck – Brozen (Brennerpas richting Italië) en de B179 Fernpas (richting Innsbruck en de Brennerpas) bekende knelpunten. Bij de Brennerpas wordt dit jaar extra drukte verwacht. Een alternatief voor de Brennerpas is de Brenner Landstrasse, die voor een groot deel parallel aan de Brennerpas loopt en ook nog tolvrij is. Deze route is echter minder geschikt voor campers, aangezien er veel bochten in zitten.
Voor de Brennerpas betaal je nog een apart bedrag aan tol (te voldoen bij de kassa’s met contant geld of credit card). Als je niet in de rij wilt staan voor de tolkassa’s, kun je een Videomaut bij de laatste twee benzinestations in Duitsland kopen. Of je kunt de digitale trajecttol vooraf online via de ASFiNAG kopen. Je betaalt dan de tol, waarna je kenteken wordt opgeslagen. Als je bij de Brennerpas aankomt, mag je de speciale bypass nemen.
Er zijn verschillende hotels beschikbaar op de route van Nederland via Duitsland en Oostenrijk naar Italië. Een eenvoudig hotel vlakbij München, aan de rondweg A99, is een goede optie. Ook zijn er hotels in de buurt van Rosenheim en Innsbruck beschikbaar. Als je met kinderen reist, zijn er ook leuke tussenstops beschikbaar, zoals Damüls en Innsbruck.
Het is verstandig om goed te plannen om mogelijke files te ontwijken. ’s Ochtends vroeg is het meestal nog rustig op de Brennerpas, evenals later op de dag. In het hoogseizoen is het verstandig om een alternatieve route te overwegen, zoals de route via Salzburg en Villach naar Udine. Deze route is wel iets langer, maar biedt veel minder knelpunten en kan daardoor sneller zijn.
De Brennerpas is een belangrijke route voor reizigers die vanuit Nederland naar Italië willen reizen. De route via Duitsland en Oostenrijk is de meest directe manier, maar het is belangrijk om rekening te houden met eventuele files, tolgeld en verkeersbelemmeringen. Alternatieve routes zijn beschikbaar voor wie wil vermijden om te rekenen met drukke wegen. Het is verstandig om goed te plannen en eventuele knelpunten te checken voordat je op reis gaat. Met de juiste voorbereiding kun je de Brennerpasroute optimaal gebruiken voor je reis naar Italië.