Rhenen: een schat van geschiedenis, natuur en sfeer op de Utrechtse Heuvelrug
juli 19, 2025
PostNL speelt een steeds grotere rol in de transitie naar een duurzaam vervoer in Nederland, met een specifieke focus op het uitbreiden van emissievrije bezorging in stadsgebieden. Het bedrijf werkt aan een ambieus doel om tegen 2030 volledig uitstootvrij te bezorgen in zowel Nederland als België. Dit artikel biedt een overzicht van de huidige ontwikkelingen, technische en logistieke uitdagingen, en de rol van PostNL in het opbouwen van een duurzamer distributienetwerk in Nederlandse steden.
Sinds begin 2025 bezorgt PostNL in 27 Nederlandse binnensteden volledig uitstootvrij. Dit aantal is hoger dan het aantal steden waar emissievrije bezorging sinds het begin van het jaar bij wet verplicht is. Zo is de bezorging binnen de ring A10 van Amsterdam volledig elektrisch. Dit gebied is 3,5 keer groter dan het officiële zero-emissiegebied dat de gemeente Amsterdam heeft ingesteld.
Bij deze 27 steden behoren bekende stadscentra als Den Haag, Eindhoven, Tilburg, Almere, Breda en Enschede. PostNL zorgt er niet alleen voor dat de bezorging in de stadscentra emissievrij is, maar ook dat elektrische voertuigen vaker worden ingezet in de regio’s daarbuiten.
De uitbreiding van deze emissievrije zones is onderdeel van de bredere duurzaamheidsambitie van PostNL. CFO Linde Jansen benadrukt dat 30 procent van de ‘last-mile’ bezorging in Nederland momenteel al emissievrij is, en dat dit percentage voortdurend toeneemt. De uitbreiding is daarom een belangrijke stap op weg naar het doel van volledig uitstootvrij bezorgen in 2030, zowel in Nederland als in België.
De overstap naar elektrisch vervoer omvat meer dan alleen het vervangen van verbrandingsmotoren door elektrische voertuigen. Het vraagt ook om slimme inrichting van laadinfrastructuur, nieuwe manieren van routeplanning op basis van actieradius, en aandacht voor de praktijk van pakketbezorgers. Ook speelt netcongestie een rol, omdat het laden van elektrische voertuigen niet overal en altijd mogelijk is.
PostNL benadrukt dat de uitrol van emissievrije bezorging stap voor stap gebeurt, waarbij zowel lokaal, technisch als praktisch mogelijke oplossingen worden meegenomen. Momenteel leggen de elektrische voertuigen van PostNL, variërend van lichte vrachtwagens tot elektrische bezorgbussen en vrachtwagens, meer dan 1,5 miljoen kilometer per maand af. Dat levert op jaarbasis een CO₂-besparing op van ongeveer 4.045,5 ton, wat gelijk is aan de jaarlijkse uitstoot van meer dan 500 Nederlandse huishoudens.
Elektrisch rijden heeft niet alleen een positief effect op het klimaat, maar ook op de luchtkwaliteit en de leefbaarheid in stadsgebieden. De groeiende aandacht voor duurzaam vervoer maakt dat zowel bedrijven als burgers deze ontwikkeling steeds belangrijker gaan vinden.
De uitbreiding van emissievrije bezorging vraagt om een omgevingsvriendelijke logistiek, waarbij routeplanning en laadinfrastructuur een centrale rol spelen. PostNL werkt aan het opbouwen van een netwerk van laadpunten dat niet alleen efficiënt is, maar ook aansluit bij de huidige en toekomstige behoeften van bezorgers.
Bij de routeplanning wordt rekening gehouden met de actieradius van elektrische voertuigen. Dit betekent dat routes zorgvuldig worden bepaald om te voorkomen dat voertuigen te ver moeten rijden zonder opnieuw te kunnen laden. In samenwerking met lokale autoriteiten wordt bovendien gekeken naar de meest efficiënte manieren om bezorggebieden te bedienen.
Daarnaast werkt PostNL samen met externe transportbedrijven om het pakketten- en postnetwerk efficiënter te maken. Deze bedrijven voldoen aan strikte eisen qua voertuigen (zoals minimaal Euro6, kastgesloten oplegger, etc.) en zijn verantwoordelijk voor het vervoer van pakketten in een combinatie van structureel en flexibel werk in de nacht. De uitrol van elektrische voertuigen vraagt om een uitgebreid netwerk van partijen die betrokken zijn bij het vervoer.
Hoewel de uitbreiding van emissievrije bezorging een positief effect heeft op duurzaamheid en leefbaarheid, kunnen er ook tijdelijke complicaties ontstaan. In situaties waar routes tijdelijk zijn afgesloten, zoals bij verkeers- en veiligheidsmaatregelen, neemt PostNL maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken.
Het bedrijf sorteert pakketten zoveel mogelijk buiten het beperkte gebied en past routes van pakketbezorgers aan. Bovendien wordt de post vaak te voet of per fiets bezorgd, zodat de postlevering in afgesloten gebieden normaal kan doorgaan. Medewerkers worden op de hoogte gehouden van aanpassingen, en klanten kunnen via de PostNL-app de laatste bezorginformatie eenvoudig volgen.
PostNL benadrukt dat het bedrijf goed contact onderhoudt met lokale autoriteiten om waar nodig oplossingen op maat te vinden. Als er aanvullende informatie over verkeers- en veiligheidsmaatregelen beschikbaar komt, worden de plannen zo nodig aangepast om de impact op de dienstverlening zo klein mogelijk te houden.
PostNL heeft duidelijke toekomstplannen opgesteld om emissievrije bezorging in Nederland en België te realiseren. Het bedrijf wil tegen 2030 volledig uitstootvrij bezorgen, vanaf het laatste sorteercentrum tot aan de voordeur van klanten. Dit doel wordt gesteund door een stapsgewijze uitrol van elektrische voertuigen en het opbouwen van een uitgebreid laadinfrastructuurnetwerk.
De huidige uitbreiding in 27 steden is slechts het begin van een groter proces. PostNL benadrukt dat het bedrijf zich blijft inzetten voor duurzaam vervoer, niet alleen in de stadscentra, maar ook in de regio’s daarbuiten. De ambitie is om de transitie naar elektrisch vervoer te versnellen en tegelijkertijd zorg te dragen voor een betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten.
PostNL speelt een centrale rol in de uitbreiding van emissievrije bezorging in Nederlandse steden. Het bedrijf heeft reeds 27 steden bereikt waar volledig uitstootvrij bezorgd wordt, waarbij het doel van volledig elektrisch vervoer tegen 2030 wordt gesteund. De uitrol van elektrische voertuigen vraagt niet alleen om technische investeringen, maar ook om slimme routeplanning, samenwerking met externe partijen en aanpassing van logistieke processen.
Hoewel er uitdagingen zijn met betrekking tot laadinfrastructuur en routeplanning, is PostNL voornemens om deze stap voor stap aan te pakken. De huidige ontwikkelingen tonen aan dat duurzaam vervoer in stadsgebieden steeds haalbaarder wordt. Dit is een positieve ontwikkeling zowel voor het klimaat als voor de leefbaarheid in steden.