Nederlandse Romantische Komedies uit 2017: Populaire Keuzes en Publiekreakties
juli 20, 2025
In Nederland zijn neuzen meer dan alleen een lichaamsdeel – ze kunnen ook een symbool zijn van trots, individualiteit en zelfs roem. De neus is een van de meest opvallende kenmerken van het gezicht en speelt regelmatig een rol in de cultuur, kunst en zelfs in de sport. In dit artikel bekijken we hoe Nederlanders in het aandachtspunt staan vanwege hun neuzen, of het nu gaat om wereldrecordhouders, kunstenaars, of zelfs sporters die hun neus als onderdeel van hun identiteit beschouwen.
De neus is niet alleen een fysiologisch orgaan dat essentieel is voor het reukvermogen, maar ook een onderdeel van het gezicht dat vaak de aandacht trekt. In Nederland zijn er mensen die hun neus met trots dragen, of zelfs als uniek kenmerk beschouwen. Zoals de 68-jarige Hans Roest uit Leiderdorp, die opnieuw de titel ‘grootste neus ter wereld’ heeft gewonnen. Zijn neus, die 65,9 millimeter lang en 52,52 millimeter breed is, versloeg in 2023 de concurrentie op het wereldkampioenschap grote neuzen in het Duitse Langenbruck. Het unieke toernooi wordt er elke vijf jaar georganiseerd door de ‘Eerste Neuzenclub ter wereld’.
Roest, een oud-chauffeur van een touringcar, is bescheiden over zijn overwinning. Hoewel hij de titel met trots draagt, zegt hij na zijn zege: “In Nederland zie ik mensen met nog grotere neuzen.” Zijn winst betekent dat hij gedurende de komende vijf jaar officieel de man met de grootste neus ter wereld mag heten. Roest is niet de enige Nederlander die zich bij dit kampioenschap opdringt; ook andere landen zoals Italië, Zweden en Oostenrijk zijn vertegenwoordigd.
De neus is niet alleen een onderwerp voor wettenschap of sport, maar ook voor entertainment. Zo is er bijvoorbeeld presentator Filemon, bekend van onder andere Spuiten en Slikken en Try Before You Die. In een interview in Het Glazen Huis bespreekt hij zijn neus, die hij zelf als vrij groot beschouwt. Filemon geeft toe dat zijn neus hem vaak herkenbaar maakt, zelfs als hij een mondkapje draagt. Hij vertelt ook dat hij ooit overwoog aan plastische chirurgie te doen om zijn neus aan te passen aan maatschappelijke normen, maar dat hij uiteindelijk besloot zijn neus te accepteren als een uniek kenmerk. “Ik ruik wel heel goed,” zegt hij, “ik weet niet of dat met elkaar te maken heeft.”
Filemon’s openheid over zijn neus reflecteert een grotere tendens in de maatschappij: het accepteren van niet-normatieve vormen en functies. Zowel in Nederland als elders zien we dat er steeds meer mensen zijn die hun neus, ongeacht de vorm of grootte, als een onderdeel van hun identiteit beschouwen.
Vanuit een medisch perspectief is de neus niet alleen een esthetisch orgaan, maar ook een belangrijk deel van het ademhalings- en reukstelsel. In het Zuyderland Medisch Centrum werken KNO-artsen samen met hun teams om patiënten te behandelen met aandoeningen aan neus, keel en oren. Typische klachten die worden behandeld zijn chronische neusverstopping, allergieën, en problemen met het gehoor. Ook duizeligheid en evenwichtsstoornissen vallen onder het werkgebied van KNO-artsen.
De neus speelt ook een rol in minder bekende medische onderzoeken. Bijvoorbeeld, een arts kan het reukvermogen van een patiënt onderzoeken om te bepalen of er sprake is van neurologische aandoeningen. In dit opzicht is de neus niet alleen een visueel centraal punt, maar ook een belangrijk instrument voor gezondheidszorg.
De neus is ook een vaak terugkerend thema in kunst en literatuur. In haar boek Een kleine cultuurgeschiedenis van de (grote) neus beschrijft schrijfster en kunstgeschiedenisdocent Verbeek hoe de neus in de kunstgeschiedenis een centrale rol heeft gespeeld. Van de groteske neuzen in de schilderkunst tot de aquilijn neuzen die vaak symbolisch gebruikt werden in politiek en religieus werk, de neus is nooit een neutraal onderwerp geweest.
Bekende voorbeelden zijn de aquilijn neuzen van politici, zoals Charles de Gaulle, waarover Herman van Veen een dichtregel schreef: “De Gaulle, waar zou die stakker wezen / als die parel hem ontbrak.” In tegenstelling tot deze elegante neuzen, zijn er ook perioden geweest waarin bepaalde neusvormen als negatief werden gezien, zoals de zogenaamde ‘Jodenneus’ in nazipropaganda. Deze ideologie heeft in de 20e eeuw veel pijn en verdriet veroorzaakt.
Verbeek ziet echter ook een positieve ontwikkeling in de huidige tijd. “Er is een toenemende omarming van non-normatieve neusvormen,” zegt ze. Actrices zoals Lady Gaga en Britse journalisten zoals Radhika Sanghani geven voorbeelden van mensen die hun neuzen openlijk aanbieden als onderdeel van hun identiteit. Deze ontwikkeling helpt om maatschappelijke normen rondom gezichtskenmerken te herzien.
Neuzen zijn vaak meer dan alleen een biologisch kenmerk. Ze zijn ook een onderdeel van hoe mensen zichzelf zien en hoe anderen hen herkennen. In Nederland is het bijvoorbeeld gebruikelijk om iemand te herkennen aan zijn of haar neus, zelfs als het gezicht anders wordt bedekt, zoals met een mondkapje. Dit is bijvoorbeeld ook duidelijk te zien bij Filemon, waarvan de neus hem makkelijk herkenbaar maakt in het openbare leven.
De acceptatie van niet-normatieve neuzen is ook een onderdeel van grotere maatschappelijke bewegingen. Zoals op Paarse Vrijdag, een initiatief van de Gender & Sexuality Alliance (GSA), wordt er een plek gecreëerd waarin iedereen zichzelf mag zijn, inclusief het dragen van gezichtskenmerken zoals neuzen die niet volgens maatschappelijke normen zijn. Deze beweging benadrukt dat diversiteit een waardevolle en geaccepteerde norm moet worden in de samenleving.
Hoewel het verband tussen neuzen en toerisme niet direct duidelijk is, zijn er wel plekken en activiteiten waarbij de neus een rol speelt. Bijvoorbeeld, in het Glazen Huis, waar Filemon zijn neus bespreekt, is het een populaire plek voor mensen die houden van kunst, muziek en culturele activiteiten. Deze plek, waarbij ook geur en neusaspecten centraal kunnen staan, biedt een unieke ervaring voor bezoekers.
In de Bollenstreek, een van de mooiste plekken in Nederland, is de neus ook belangrijk. Niet alleen omdat het een fysiek kenmerk is, maar ook omdat de geuren van bloemen en aarde een indrukwekkende ervaring bieden. Hier is de neus het gereedschap waarmee mensen de lente en de bloemrijke velden kunnen ervaren. Zoals beschreven in een artikel over de top 10 mooiste plekken in Nederland en België, is het de Bollenstreek een must-see voor toeristen die de kleuren en geuren van Nederland willen ervaren.
Neuzen zijn meer dan alleen een fysiek kenmerk van het gezicht. Ze spelen een rol in identiteit, kunst, sport, media en zelfs in de medische zorg. In Nederland zijn er mensen zoals Hans Roest en Filemon die hun neuzen met trots en zelfvertrouwen dragen. De neus is ook een onderwerp van discussie in kunst en literatuur, waarin het vaak symbolisch gebruikt wordt. In de maatschappij zien we een groeiende acceptatie van niet-normatieve neusvormen, wat een positieve ontwikkeling is in een tijd waarin diversiteit en inclusie steeds belangrijker worden.
Zowel in toeristische activiteiten als in het dagelijks leven blijkt de neus een belangrijk onderdeel van de menselijke ervaring te zijn. Of het nu gaat om het ruiken van bloemen in de Bollenstreek of het herkennen van iemand aan zijn neus, de neus blijft een centraal orgaan dat verder gaat dan alleen het fysieke.