Dieselauto’s in Nederlandse steden: milieuzones en toegang in 2025

In Nederland worden de regels rondom het rijden van dieselauto’s in steden steeds strenger. Dit is het gevolg van maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. In dit artikel worden de huidige en toekomstige regels rondom milieuzones voor dieselvoertuigen in Nederlandse steden toegelicht. De nadruk ligt op de steden waar milieuzones al zijn ingesteld of in de komende jaren zullen worden ingevoerd.

Inleiding

Sinds het begin van de jaren 2000 is de aandacht voor luchtkwaliteit in stedelijke gebieden in Nederland gestegen. Dit heeft geleid tot de invoering van milieuzones, waarin bepaalde voertuigen – met name diesels – worden uitgesloten of beperkt. Het doel van deze zones is om de emissie van stof en stikstof te verminderen, die schadelijk zijn voor zowel het milieu als de menselijke gezondheid.

In 2025 zijn er in Nederland een aantal steden waar dieselpersonen-, bestel- en vrachtauto’s in bepaalde gebieden niet langer zijn toegestaan. Aan de andere kant zijn er ook steden die overwegen om dergelijke zones in te voeren of waar er al een overgang naar zero-emissiezones is begonnen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de steden met milieuzones, de regels voor toegang, en mogelijke uitzonderingen.

Steden met milieuzones voor dieselpersonen- en bestelauto’s

In 2025 zijn er vier steden in Nederland waar milieuzones zijn ingesteld voor dieselpersonen- en bestelauto’s. Deze zones zijn gericht op het verbannen van voertuigen die een lage emissieklasse hebben, bijvoorbeeld Euro 0 t/m Euro 4. In deze gebieden mogen alleen auto’s rijden die voldoen aan de eisen van Euro 5 of Euro 6. Dit geldt zowel voor personen- als bestelauto’s. Hieronder volgt een overzicht van deze steden en de specifieke regels:

Amsterdam

Amsterdam heeft sinds 2008 een milieuzone voor vrachtauto’s binnen de ringweg A10. Sinds 2020 is deze zone uitgebreid naar bestelauto’s en personenauto’s. In 2025 geldt het verbod op dieselauto’s met een emissieklasse lager dan Euro 5 binnen de A10. Dit betekent dat oudere diesels – meestal Euro 0 t/m Euro 4 – in deze zone niet meer toegestaan zijn. De handhaving van het verbod vindt plaats via camera’s en boetes kunnen tot 150 euro per overtreding lopen.

Arnhem

In de binnenstad van Arnhem zijn sinds 2019 milieuzones ingesteld voor dieselpersonen- en bestelauto’s. Het verbod geldt voor voertuigen met een emissieklasse lager dan Euro 5. Dit betreft vooral voertuigen vóór 2005. De grenzen van de milieuzones zijn gericht op het stationsgebied en het centrum van Arnhem.

Den Haag

Den Haag heeft twee milieuzones voor dieselpersonen- en bestelauto’s. De ene zone ligt in de binnenstad en de andere elders in de stad. In beide zones zijn alleen auto’s met emissieklasse Euro 5 of hoger toegestaan. De handhaving van het verbod vindt via camera’s plaats en overtredingen kunnen leiden tot een boete van 150 euro per geval.

Utrecht

In Utrecht is de milieuzone gericht op het stationsgebied en de binnenstad. Sinds 2020 is het verbod op dieselauto’s met een emissieklasse lager dan Euro 5 in deze zone van kracht. In 2025 is dit verbod volledig ingevoerd voor zowel personen- als bestelauto’s. De handhaving gebeurt via camera’s en boetes kunnen tot 150 euro per overtreding lopen.

Milieuzones voor vrachtauto’s en autobussen

Naast de zones voor personen- en bestelauto’s zijn er ook milieuzones voor vrachtauto’s en autobussen. Deze zones zijn vaak gericht op het verbannen van oude, vervuilende voertuigen. In deze paragraaf worden de steden met dergelijke zones kort toegelicht.

Amsterdam

Amsterdam heeft sinds 2008 een milieuzone voor vrachtauto’s binnen de A10. Sinds 2020 is het verbod uitgebreid naar autobussen en bestelauto’s. In 2025 geldt het verbod op vrachtauto’s ouder dan Euro 5 binnen de A10. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Arnhem

In Arnhem zijn sinds 2020 milieuzones ingesteld voor vrachtauto’s binnen de binnenstad. Het verbod geldt voor voertuigen ouder dan Euro 5. Dit betreft zowel vrachtwagens als autobussen. De handhaving van het verbod vindt via camera’s plaats.

Breda

Breda heeft sinds 2022 een milieuzone voor vrachtauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor voertuigen ouder dan Euro 5. Deze regel is gericht op het verbannen van vervuilende vrachtwagens.

Delft

In Delft zijn sinds 2021 milieuzones ingesteld voor vrachtauto’s in het centrum. Het verbod geldt voor voertuigen ouder dan Euro 5. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Maastricht

Maastricht heeft sinds 2022 een milieuzone voor vrachtauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor voertuigen ouder dan Euro 5. Deze regel is gericht op het verbannen van vervuilende vrachtwagens.

Maasvlakte Rotterdam

De Maasvlakte in Rotterdam heeft sinds 2020 een milieuzone voor vrachtauto’s. Het verbod geldt voor voertuigen ouder dan Euro 5. Deze regel is gericht op het verbannen van vervuilende vrachtwagens.

Rijswijk

In Rijswijk zijn sinds 2021 milieuzones ingesteld voor vrachtauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor voertuigen ouder dan Euro 5. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

’s-Hertogenbosch

’s-Hertogenbosch heeft sinds 2022 een milieuzone voor vrachtauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor voertuigen ouder dan Euro 5. Deze regel is gericht op het verbannen van vervuilende vrachtwagens.

Milieuzones voor autobussen

Naast zones voor personen- en bestelauto’s zijn er ook milieuzones voor autobussen. Deze zones zijn vaak gericht op het verbannen van oude, vervuilende voertuigen. In deze paragraaf worden de steden met dergelijke zones kort toegelicht.

Amsterdam

Amsterdam heeft sinds 2020 een milieuzone voor autobussen in de binnenstad. Het verbod geldt voor voertuigen ouder dan Euro 5. Deze regel is gericht op het verbannen van vervuilende autobussen.

Den Haag

Den Haag heeft sinds 2020 een milieuzone voor autobussen in de binnenstad. Het verbod geldt voor voertuigen ouder dan Euro 5. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Eindhoven

Eindhoven heeft sinds 2021 een milieuzone voor autobussen in de binnenstad. Het verbod geldt voor voertuigen ouder dan Euro 5. Deze regel is gericht op het verbannen van vervuilende autobussen.

Utrecht

Utrecht heeft sinds 2020 een milieuzone voor autobussen in de binnenstad. Het verbod geldt voor voertuigen ouder dan Euro 5. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Rijswijk

Rijswijk gaat in augustus 2025 een milieuzone voor autobussen invoeren. Het verbod geldt voor voertuigen ouder dan Euro 5. Deze regel is gericht op het verbannen van vervuilende autobussen.

Zero-emissiezones

Naast milieuzones zijn er ook zero-emissiezones in Nederland. Deze zones zijn gericht op het verbannen van alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. In deze paragraaf worden de steden met zero-emissiezones kort toegelicht.

Amsterdam

Amsterdam heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Den Haag

Den Haag heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Eindhoven

Eindhoven heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Utrecht

Utrecht heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Tilburg

Tilburg heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Groningen

Groningen heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Breda

Breda heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Nijmegen

Nijmegen heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Arnhem

Arnhem heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Haarlem

Haarlem heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Zaanstad

Zaanstad heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Apeldoorn

Apeldoorn heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Amersfoort

Amersfoort heeft sinds 2020 een zero-emissiezone voor vrachtauto’s en bestelauto’s in de binnenstad. Het verbod geldt voor alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. Deze regel is gericht op het verbannen van voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben.

Uitzonderingen en vrijstellingen

Er zijn een aantal uitzonderingen en vrijstellingen voor voertuigen die niet voldoen aan de emissie-eisen van milieuzones. Deze uitzonderingen zijn vooral gericht op oude voertuigen en voertuigen die historisch of cultureel van belang zijn.

Oldtimers

Oldtimers zijn vrijgesteld van de regels rondom milieuzones. Oudere voertuigen – vooral ouder dan 40 jaar – zijn vrijgesteld van emissie-eisen en mogen binnen milieuzones rijden. Deze uitzondering is van toepassing op alle steden in Nederland.

Campers

Campers die ouder zijn dan 2005 zijn vrijgesteld van de emissie-eisen in milieuzones. Deze uitzondering is van toepassing op Amsterdam en Den Haag. Oudere campers mogen in deze zones rijden zonder straf te riskeren.

Speciale voertuigen

Speciale voertuigen – zoals voertuigen die worden gebruikt voor logistiek of overheidsprestaties – zijn in sommige gevallen vrijgesteld van emissie-eisen. Deze uitzondering is afhankelijk van de steden en de specifieke regels.

Handhaving van milieuzones

De handhaving van milieuzones in Nederland gebeurt via camera’s en camera-auto’s. Deze camera’s registreren het kenteken van passerende voertuigen en controleren of ze voldoen aan de emissie-eisen van de zone. Overtredingen kunnen leiden tot een boete van 150 euro per geval. In sommige steden zijn er ook handhavers die fysiek controleren of voertuigen voldoen aan de regels.

Toekomstige ontwikkelingen

De aantallen milieuzones in Nederland zijn in de toekomst waarschijnlijk nog steeds op stijgende hand. Het aantal steden dat overweegt om dergelijke zones in te voeren is in de afgelopen jaren toegenomen. In 2025 is het aantal steden met milieuzones voor dieselpersonen- en bestelauto’s al opgelopen tot vier, maar dit aantal kan in de toekomst nog verder stijgen.

Daarnaast zijn er ook plannen om zero-emissiezones in te voeren in meer steden. Deze zones zijn gericht op het verbannen van alle voertuigen die uitstoot veroorzaken. In 2025 zijn er al een aantal zero-emissiezones in Nederland, maar dit aantal is in de toekomst waarschijnlijk nog steeds op stijgende hand.

Conclusie

In Nederland zijn er sinds 2020 steeds meer steden waar milieuzones zijn ingesteld voor dieselpersonen- en bestelauto’s. Deze zones zijn gericht op het verbannen van oudere voertuigen die een hoge uitstoot van stof en stikstof hebben. In 2025 zijn er vier steden waar deze zones zijn ingevoerd: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Daarnaast zijn er ook zones voor vrachtauto’s en autobussen. In 2025 zijn er ook al een aantal zero-emissiezones in Nederland.

De regels voor milieuzones zijn gericht op het verbannen van voertuigen die een lage emissieklasse hebben. In sommige gevallen zijn er uitzonderingen en vrijstellingen voor oude voertuigen en voertuigen die historisch of cultureel van belang zijn. De handhaving van de regels vindt via camera’s en camera-auto’s plaats en overtredingen kunnen leiden tot boetes van 150 euro per geval.

In de toekomst is het aantal steden met milieuzones en zero-emissiezones waarschijnlijk nog steeds op stijgende hand. Dit is het gevolg van de groeiende aandacht voor luchtkwaliteit en het klimaatbeleid van de Nederlandse regering.

Bronnen

  1. Autorai.nl - Milieuzones voor diesels in Nederland
  2. Fleetgo.nl - Glossary van milieuzones
  3. Milieuzones.nl - Locaties van milieuzones
  4. Autosiero.nl - Welke milieuzones zijn er in Nederland
  5. Oponeo.nl - Verboden steden voor dieselauto’s

Related Posts