De raarste plekken van Nederland: Een reis door de meest bizarre locaties
juli 19, 2025
In de afgelopen jaren zijn er verschillende tragische incidenten geweest waarbij Nederlandse fietsers in Frankrijk het leven hebben verloren. Deze ongevallen zijn niet alleen een klap voor de betrokken families, maar hebben ook geleid tot een bredere discussie over de veiligheid van fietsers in Frankrijk. In dit artikel wordt ingegaan op de feiten rondom deze gebeurtenissen, de oorzaken die daarachter staan en de maatregelen die in overweging worden genomen of al zijn genomen om de situatie te verbeteren.
Een van de meest bekende incidenten vond plaats in juli 2022 bij het kasteel van Chambord in Midden-Frankrijk. Een 68-jarige man en een 61-jarige vrouw werden op slag dood geschept door een auto die op het fietspad reed. De automobiliste, die onder invloed stond en zonder rijbewijs reed, werd uiteindelijk veroordeeld tot zeven jaar cel. Haar auto was niet verzekerd of gekeurd, wat de situatie nog verder verergde.
Een ander incident vond plaats in september 2023 in Montbellet (Saône-et-Loire, Frankrijk), waar een 78-jarige Nederlandse wielrenner overleed aan zijn verwondingen na een botsing met een automobilist. De Franse rechter sprak de bestuurder vrij van de beschuldiging van doodslag, omdat er geen sprake was van ernstig wangedrag of schuld aan het ongeval. Deze gebeurtenis benadrukt het feit dat de oorzaken van dergelijke ongevallen variëren van onvoldoende aandacht van bestuurders tot het onjuist gebruik van fietspaden.
In juli 2025 werd nog een ongeluk gemeld in Tadzjikistan, waarbij een Nederlandse fietsaar het leven verloor. Hoewel dit gebeurde buiten Frankrijk, is het een herinnering aan de risico’s die fietsers lopen in landen waar de verkeerscultuur anders is dan in Nederland.
De oorzaken van de ongevallen waarin Nederlandse fietsers in Frankrijk het leven zijn verloren, zijn meestal meervoudig. De belangrijkste factoren die uit de bronnen blijken te zijn:
De discussie over de veiligheid van fietsers in Frankrijk richt zich op het aanpakken van de problemen die voortkomen uit de Franse cultuur en het verkeer. Er wordt aangedrongen op het verbeteren van de veiligheid van fietsers en het implementeren van oplossingen die al jaren in Nederland worden toegepast.
In 2023 zijn 226 fietsers op Franse wegen omgekomen, wat een stijging van 18 procent is ten opzichte van 2019. Dit getal duidt op een toenemend risico voor fietsers in het land. Volgens Stein van Oosteren, voormalig voorzitter van de fietsersbond in Parijs, is het niet ongewoon dat fietsers in Frankrijk uitgescholden of van de weg gereden worden. De situatie is daarbij ook bepalend voor het aantal fietsers op de weg, dat is toegenomen, wat problemen veroorzaakt.
Hoewel er meer fietspaden worden aangelegd, blijven auto’s het belangrijkste verkeersmiddel op de weg. Het is volgens Van Oosteren absurd dat auto’s over het fietspad rijden. Er wordt aangedrongen op oplossingen die al jaren in Nederland worden toegepast, maar waar Frankrijk pas net mee begint. De overheid moet zich hierin sterk maken voor de veiligheid van fietsers en de bescherming van de openbare ruimte.
Na de ongevallen zijn er reacties van lokale overheden geweest. De burgemeester van de betrokken regio noemde het ongeval in Midden-Frankrijk "onbegrijpelijk", omdat het gebeurde op een rechte weg en de automobiliste de zon in de rug had. De Franse overheid is niet ongevoelig voor de problemen rondom de veiligheid van fietsers, maar de maatregelen lijken langzaam te komen.
Na de aanrijding in september 2023 knalde de auto tegen een boom. De 39-jarige bestuurster werd met botbreuken opgenomen in het ziekenhuis. Haar 30-jarige bijrijder werd zwaargewond met een traumahelikopter afgevoerd. Hij ligt nog altijd in coma, aldus de lokale krant. De automobiliste is inmiddels door de Franse justitie in staat van beschuldiging gesteld. De vrouw heeft verklaard dat ze die bewuste middag ruzie had met haar medepassagier, op een gegeven ogenblik van de weg raakte en op het fietspad belandde, en frontaal op het Nederlandse echtpaar botste.
In het bloed van de verdachte zijn na het ongeluk sporen van cannabis en heroïne gevonden. Ook reed de vrouw zonder geldig rijbewijs en was haar auto niet gekeurd en verzekerd. De bumper lag er bovendien af, nadat ze eerder te hard over een drempel was gereden. De snelheidsmeter van de wagen is na de klap blijven hangen op 95 kilometer per uur.
De gebeurtenissen hebben geleid tot oproepen tot maatregelen voor betere veiligheid. In Nederland zijn al jaren maatregelen zoals fietspaden gescheiden van autoverkeer, verplichte lichtsignalen voor fietsers, en het toezicht op verkeersgedrag van automobilisten in gebruik. Deze maatregelen zouden ook in Frankrijk kunnen worden overgenomen.
Er wordt aangedrongen op een duidelijke aanpak van het probleem van auto’s op fietspaden. Verder wordt er druk uitgeoefend op de Franse overheid om de toezichtgevende instanties te versterken en het gebruik van rijbewijscontrole en verkeersveiligheid te verbeteren. Ook is er een vraag naar een betere ondersteuning voor fietsers op de weg, zoals duidelijke verkeersborden en betere verlichting op fietspaden.
De tragische ongevallen waarbij Nederlandse fietsers in Frankrijk het leven zijn verloren, tonen aan dat de veiligheid van fietsers in Frankrijk een serieus probleem is. De oorzaken van deze ongevallen zijn meervoudig en omvatten onder andere onjuist gebruik van fietspaden, rijden onder invloed van alcohol of drugs, en het rijden zonder rijbewijs. De Franse overheid moet zich sterk maken voor de veiligheid van fietsers en de bescherming van de openbare ruimte.
Maatregelen die al jaren in Nederland worden toegepast, zoals gescheiden fietspaden en verplichte lichtsignalen voor fietsers, zouden ook in Frankrijk kunnen worden ingevoerd. De discussie over de veiligheid van fietsers in Frankrijk is gericht op het aanpakken van de problemen die voortkomen uit de Franse cultuur en het verkeer. De overheid moet zich hierbij richten op het verbeteren van de veiligheid van fietsers en het implementeren van oplossingen die al jaren in Nederland worden toegepast.