Nederlandse steden met het meest efficiënte openbaar vervoer

Het openbaar vervoer in Nederland speelt een cruciale rol in het verkeer en is een essentieel onderdeil van het toeristische en dagelijks leven. Het efficiëntie- en bereikbaarheidsniveau van het OV-netwerk varieert per stad. Voor toeristen en bezoekers is het belangrijk om te weten welke steden het beste uitgerust zijn met openbaar vervoer, vooral bij het bezoeken van culturele, historische of recreatieve locaties. Holidu, een toeristische zoekmachine voor vakantiehuizen, heeft met behulp van Google-data een onderzoek uitgevoerd naar de steden met het meest efficiënte openbaar vervoer in Nederland. Deze analyse is gebaseerd op de snelheid, bereikbaarheid van het stadscentrum, de lengte van het OV-netwerk en de beschikbaarheid van dagkaarten.

Deze artikel geeft een overzicht van de steden die uitsteken in het aanbod van openbaar vervoer, met een specifieke focus op de metrosteden in Nederland. Naast het overzicht van de top 10 steden met het beste OV-netwerk, wordt ook ingegaan op het metrovervoer in Rotterdam, een van de meest uitgebreide stedelijke metrosystemen van het land.

De meest efficiënte openbaar vervoerssteden in Nederland

Het onderzoek van Holidu benoemde tien steden die het meest efficiënte openbaar vervoer bieden. De resultaten worden bepaald aan de hand van het aantal kilometers aan OV-routes, het aantal haltes, de gemiddelde reistijd per kilometer en het percentage van de route dat men moet lopen. Hieronder volgt een overzicht van de steden die in de top tien voorkomen.

1. Apeldoorn, Gelderland – Score: 10

Apeldoorn is volgens het onderzoek de stad met het meest efficiënte openbaar vervoer in Nederland. Het stad heeft 1169 kilometer aan OV-routes en 444 haltes. De gemiddelde reistijd naar het stadscentrum is 8 minuten en 13 seconden per kilometer. Het percentage lopen is het laagst vergeleken met andere steden, wat betekent dat bezoekers nauwelijks voet moeten zetten. Vanaf 2020 zijn elektrische bussen in opkomst, wat het vervoer duurbaarder maakt. Voor toeristen is er een dagkaart beschikbaar voor €11,50.

2. Rotterdam, Zuid-Holland – Score: 9,65

Rotterdam staat op de tweede plaats in het onderzoek en is een van de meest moderne steden van Nederland qua openbaar vervoer. De stad heeft een uitgebreid netwerk bestaande uit metro, tram, bus en trein. De metro van Rotterdam wordt bediend door vijf lijnen, waarvan sommige ondergronds lopen. De metro is onderdeel van het bredere RandstadRail-netwerk en maakt deel uit van het Regionale Elektrische Transportbedrijf (RET). Belangrijke stations zoals Rotterdam Centraal, Beurs en Schiedam Centrum zijn belangrijke hubs voor het overstappen tussen verschillende vervoersmiddelen. De stad kent ook een weekendmetro, waardoor de dienstregeling verlengd is in de zater- en zondaguren.

3. Groningen, Groningen – Score: 9,15

Groningen staat op de derde plek in het onderzoek. Het station Groningen is zelfs door de NS uitgeroepen als het mooiste station van Nederland in 2019. De stad heeft 1315 kilometer aan OV-routes en 568 haltes. De reistijd naar het stadscentrum is gemiddeld 8 minuten en 41 seconden per kilometer. Toeristen kunnen een dagkaart kopen voor €16,20. Groningen is een van de steden waar de elektrische bussen ook een steeds groter aandeel krijgen in het vervoer.

4. Heerlen, Limburg – Score: 8,94

Heerlen is de enige stad uit Limburg in de top tien en staat op de vierde plaats. Het OV-netwerk is 398 kilometer lang, met 568 haltes. De reistijd naar het stadscentrum is gemiddeld 8 minuten en 31 seconden per kilometer. Sinds juli 2021 rijden er elektrische bussen in de stad, waarvan er vijf in Heerlen actief zijn. De dagkaart kost €9,25.

5. Amsterdam, Noord-Holland – Score: 8,93

Amsterdam is een stad met een uitgebreid OV-netwerk van 2716 kilometer, maar de reistijd is iets langer dan in de voorgaande steden. Sinds 2018 is de Noord/Zuidlijn geopend, wat de verbinding met het stadscentrum efficiënter heeft gemaakt. De reistijd naar het centrum is gemiddeld 8 minuten en 31 seconden per kilometer, waarbij 20% van de route gelopen moet worden. Voor toeristen is een dagkaart beschikbaar voor €11,50.

6. ‘s-Hertogenbosch, Noord-Brabant – Score: 8,88

De tiende en laatste plek in het onderzoek gaat naar ‘s-Hertogenbosch. De stad heeft 675 kilometer aan OV-routes. De reistijd naar het stadscentrum is het langste in de top tien, maar het verschil met de andere steden is niet groot. De dagkaart kost €6,63.

Het metrovervoer in Rotterdam

Rotterdam is een van de meest moderne steden van Nederland qua openbaar vervoer. Het metrovervoer in de stad is onderdeel van het RET (Regionaal Elektrische Transportbedrijf) en maakt deel uit van het RandstadRail-netwerk. De metro is een essentieel onderdeil van het stedelijke vervoer en verbindt belangrijke stadsdelen en buurtschappen met het stadscentrum en het centraal station.

Lijnvoering en stations

De Rotterdamse metro bestaat uit vijf lijnen, aangeduid met letters (A, B, C, D, E). Elke lijn heeft specifieke bestemmingen en verbindingspunten:

  • Lijn A: Binnenhof - Schiedam Centrum
  • Lijn B: Nesselande - Hoek van Holland Strand
  • Lijn C: De Terp (Capelle aan den IJssel) - De Akkers (Spijkenisse) via Schiedam Centrum
  • Lijn D: Rotterdam Centraal - De Akkers via Zuidplein
  • Lijn E: Rotterdam Slinge - Rotterdam Centraal - Den Haag Centraal

Belangrijke stations zijn Rotterdam Centraal, Beurs, Schiedam Centrum, Zuidplein en Tussenwater. Deze stations zijn ondergrondse hubs en bieden overstapmogelijkheden tussen verschillende vervoersmiddelen, zoals metro, tram, trein en bus. De Beurs is bijvoorbeeld een ondergrondse overstapstation waar reizigers gemakkelijk kunnen overstappen zonder de straat op te gaan.

Technische uitvoering en materieel

Het metromaterieel in Rotterdam wordt onderverdeeld in twee soorten: materieel dat alleen op lijnen met derde rail kan rijden (aangeduid met M) en materieel dat ook onder bovenleiding kan rijden (aangeduid met S). Al het huidige materieel is gebouwd door Bombardier Transportation. RET onderhoudt 162 kilometer spoorrails (enkelspoor), 347 wissels en 52 stations. De nachtactiviteiten zoals onderhoud en depots vinden plaats op twee emplacementen: Waalhaven en ’s-Gravenweg.

In 2013 begon de ombouw van de Hoekse Lijn tot een lightrailverbinding, die onderdeel wordt van metrolijn B. Deze lijn verbindt Nesselande met Hoek van Holland Strand en maakt een strand-tot-strandverbinding mogelijk.

Weekendmetro

In het weekend werkt de dienstregeling van de metro langer. De weekendmetro maakt het mogelijk om in de zater- en zondaguren langer en vaker te reizen met het stedelijke vervoer. Dit is vanwege de toegankelijkheid voor toeristen en bezoekers die in het weekend de stad willen verkennen.

Toegankelijkheid en toeristische voordelen

Het efficiënte openbaar vervoer in steden zoals Apeldoorn, Rotterdam en Groningen maakt het voor toeristen gemakkelijker om zich te verplaatsen zonder een auto nodig te hebben. Dit is niet alleen ecologisch wenselijk, maar ook handig voor bezoekers die snel en betrouwbaar van A naar B willen komen.

Dagkaarten

Voor toeristen zijn er dagkaarten beschikbaar in meerdere steden. Deze kaarten geven toegang tot alle vervoersmiddelen van het OV-netwerk en zijn goedkoper dan meerdere losse tickets. De prijzen varieren per stad:

  • Apeldoorn: €11,50
  • Rotterdam: €11,50
  • Groningen: €16,20
  • Heerlen: €9,25
  • Amsterdam: €11,50
  • ‘s-Hertogenbosch: €6,63

Deze kaarten zijn ideaal voor toeristen die de stad een dag lang willen verkennen en het OV willen gebruiken voor het bezoeken van attracties, restaurants en winkels.

Conclusie

Het openbaar vervoer in Nederland is een essentieel onderdeil van het stedelijke levensonderhoud en een handig hulpmiddel voor toeristen. De steden Apeldoorn, Rotterdam, Groningen, Heerlen, Amsterdam en ‘s-Hertogenbosch scoren hoog op efficiëntie en toegankelijkheid. In het bijzonder is Rotterdam met haar uitgebreide metroverbindingen een model voor andere steden. Het gebruik van dagkaarten en het toegankelijke OV-netwerk maakt het gemakkelijker voor bezoekers om de stad te verkennen zonder de problemen van het rijden in het drukke verkeer. Het is duidelijk dat Nederland met zijn moderne en duurzame openbaar vervoer een sterke positie inneemt in Europa.

Bronnen

  1. Holidu - De beste openbaar vervoers-steden van Nederland
  2. Wiki.ovinnederland.nl - Metro van Rotterdam
  3. RET - Dienstregeling en metroinformatie
  4. Nritmedia.nl - De beste openbaar vervoers-steden van Nederland
  5. Holidu Magazine - Openbaar vervoer in Nederlandse steden

Related Posts